Saturday 27 February 2016

10 Tips Perancangan Kerjaya untuk anda

Perancangan kerjaya bukan satu aktiviti yang perlu dilakukan sekali - di sekolah tinggi atau kolej - dan kemudian ketinggalan seperti yang kita bergerak ke hadapan dalam pekerjaan dan kerjaya kami. Sebaliknya, perancangan kerjaya adalah satu aktiviti yang baik dilakukan secara tetap - terutamanya data yang purata pekerja akan menukar kerjaya (bukan pekerjaan) beberapa kali sepanjang hayat mereka. Dan ia tidak pernah terlalu awal atau terlalu lewat untuk merancang kerjaya anda.

perancangan kerjaya bukan aktiviti keras, bukan sesuatu yang ditakuti atau ditangguhkan, tetapi aktiviti yang perlu membebaskan dan memuaskan, menyediakan matlamat untuk dicapai dalam kerjaya semasa anda atau rancangan untuk bermula peralihan kepada kerjaya baru. perancangan kerjaya harus menjadi pengalaman yang berharga dan positif.


Di sini, adalah 10 tips untuk membantu anda mencapai perancangan kerjaya yang berjaya.

1. Buat Perancangan Kerjaya Acara Tahunan

Ramai di antara kita mempunyai physicals, berjumpa doktor mata dan doktor gigi, dan melakukan pelbagai perkara lain pada setiap tahun, jadi mengapa tidak perancangan kerjaya? Cari sehari atau hujung minggu sekali setahun - lebih kerap jika anda rasakan perlu atau jika anda merancang perubahan kerjaya utama - dan jadual percutian yang untuk diri sendiri. Cuba untuk menghalang segala gangguan supaya anda mempunyai masa untuk benar-benar memberi tumpuan kepada kerjaya anda - apa yang anda benar-benar mahu keluar dari kerjaya anda, daripada hidup anda.

Dengan membuat kerjaya merancang acara tahunan, anda akan berasa lebih selamat dalam pilihan kerjaya anda dan arah - dan anda akan lebih bersedia untuk pelbagai ketidaktentuan dan kesukaran yang bakal dihadapi dalam semua pekerjaan dan kerjaya kami.

2. Peta Jalan Anda Sejak Perancangan Kerjaya lepas

Salah satu aktiviti pertama anda setiap kali anda mengambil perancangan kerjaya membelanjakan pemetaan masa keluar kerja anda dan laluan kerjaya sejak kali terakhir anda melakukan apa-apa jenis perancangan kerjaya. Walaupun anda tidak dapat tinggal di masa lalu anda, mengambil masa untuk mengkaji semula dan memikirkan jalan yang - sama ada lurus dan sempit atau dipenuhi dengan mana-mana keluk dan jalan mati - akan membantu anda merancang untuk masa depan.

Sebaik sahaja anda telah dipetakan masa lalu anda, mengambil masa untuk merenung kursus anda - dan ambil perhatian mengapa ia kelihatan cara yang ia tidak. Adakah anda berpuas hati dengan laluan anda? Bolehkah anda telah melakukan perkara yang lebih baik? Apa yang mungkin anda lakukan secara berbeza? Apa yang boleh anda lakukan yang berbeza pada masa akan datang?

3. Renungkan Suka Anda dan suka, Keperluan dan Kehendak

Perubahan adalah faktor kehidupan; semua orang berubah, seperti yang dilakukan oleh orang-orang seperti dan tidak suka kami. Sesuatu yang kita suka melakukan dua tahun lalu kini boleh memberikan kita rasa tidak senang. Jadi sentiasa mengambil masa untuk memikirkan perkara-perkara dalam hidup anda - bukan sahaja dalam kerja anda - yang anda rasa paling kuat tentang.

Buat satu senarai dua ruang orang seperti utama anda dan tidak suka. Kemudian menggunakan senarai ini untuk memeriksa pekerjaan dan laluan kerjaya semasa anda. Jika kerja dan kerjaya anda masih jatuh kebanyakannya dalam ruang sebagainya, maka anda tahu anda masih di jalan yang benar; Walau bagaimanapun, jika aktiviti kerja anda jatuh kebanyakannya dalam ruang tidak suka, kini adalah masa untuk mula memeriksa pekerjaan baru dan kerjaya baru.

Akhirnya, mengambil masa untuk benar-benar berfikir tentang apa yang anda mahu atau perlukan dari kerja anda, dari kerjaya anda. Adakah anda ingin membuat perbezaan di dunia? Untuk menjadi terkenal? Untuk menjadi bebas dari segi kewangan? Untuk membawa perubahan? Ambil masa untuk memahami motif yang mendorong perasaan anda kejayaan dan kebahagiaan.

4. Memeriksa Pastimes dan Hobi Anda

perancangan kerjaya menyediakan masa yang hebat untuk juga memeriksa aktiviti yang anda suka lakukan apabila anda tidak bekerja. Ia mungkin kedengaran agak aneh, untuk mengkaji aktiviti bukan kerja apabila melakukan perancangan kerjaya, tetapi ia tidak. Banyak kali hobi anda dan kegiatan santai boleh memberikan pandangan yang bernas ke dalam laluan kerjaya masa depan.

Fikirkan anda tidak boleh membuat hobi ke dalam kerjaya? Orang melakukannya sepanjang masa. Pelukis hebat Paul Gauguin adalah orang perniagaan yang berjaya yang dicat di sebelah. Ia sebenarnya tidak sehingga dia gembira dengan seorang artis dia dikagumi untuk meneruskan lukisan yang dia akhirnya mengambil pandangan yang serius pada hobi dan memutuskan dia akan menukar kerjaya. Dia pandai perniagaan, tetapi cintanya telah mengecat.

5. Make Nota Pencapaian Past anda

Kebanyakan orang tidak menyimpan rekod yang sangat baik pencapaian kerja dan kemudian berjuang dengan mewujudkan resume kuat apabila ia adalah masa untuk mencari pekerjaan baru. Membuat nota pencapaian masa lalu anda - menyimpan rekod mereka - bukan sahaja berguna untuk membina resume anda, ia juga berguna untuk perancangan kerjaya.

Kadang-kadang mengkaji pencapaian masa lalu anda akan mendedahkan kejayaan terlupa, satu atau lebih yang boleh mencetuskan penyelidikan dan merancang perubahan kerjaya supaya anda boleh berada di dalam pekerjaan yang membolehkan anda untuk mencapai jenis perkara yang membuat anda paling gembira dan bangga.

Untuk maklumat lanjut mengenai pencapaian, membaca: Pemantauan dan Memanfaatkan Pencapaian.

6. Look Beyond pekerjaan anda sekarang untuk Kemahiran Boleh Pindah

Sesetengah pekerja mendapatkan begitu dibungkus dalam tajuk kerja mereka bahawa mereka tidak melihat apa-apa kemungkinan kerjaya lain untuk diri mereka sendiri. Setiap kerja memerlukan satu set tertentu kemahiran, dan ia adalah lebih baik untuk mengkategorikan diri dari segi kemahiran ini daripada menjadi begitu miopia untuk memberi tumpuan hanya pada tajuk pekerjaan.

Sebagai contoh, satu pekerjaan pencari yang cuba untuk mencapai perancangan kerjaya mendapati dirinya terperangkap kerana dia memperkenalkan diri sebagai wartawan. Tetapi apabila dia melihat di luar jawatan, dia dapat melihat bahawa dia mempunyai koleksi ini kuat kemahiran yang boleh dipindahkan - seperti menulis, menyunting, menyelidik, menyiasat, menemuramah, mengimbangi pelbagai tugas, memenuhi matlamat dan tarikh akhir, dan menguruskan masa dan maklumat - kemahiran yang dengan mudah boleh digunakan untuk pelbagai pekerjaan dalam banyak kerjaya yang berbeza.

Untuk lebih lanjut mengenai kemahiran yang boleh dipindahkan, membaca: Kemahiran Boleh Pindah.

7. Kajian Kerjaya dan menerusi Trend

Semua orang membuat peluang pekerjaan dan kerjaya mereka sendiri, supaya walaupun kerjaya anda mengecut, jika anda mempunyai kemahiran yang sangat baik dan tahu bagaimana untuk memasarkan diri anda, anda akan dapat untuk mencari pekerjaan baru. Walau bagaimanapun, yang mempunyai maklumat tentang trend kerjaya adalah penting untuk kejayaan perancangan kerjaya jangka panjang.

A laluan kerjaya yang berkembang hari ini dengan mudah boleh mengecut esok - atau tahun depan. Adalah penting untuk melihat di mana pertumbuhan pekerjaan dijangka, terutama dalam kerjaya yang medan yang paling menarik minat anda. Selain pengetahuan trend ini, kelebihan lain menjalankan penyelidikan ini adalah kuasa ia memberi anda untuk menyesuaikan diri dan mengukuhkan kedudukan anda, cadangan jualan unik anda. Salah satu kunci kepada pekerjaan dan kerjaya kejayaan ialah mempunyai satu set unik pencapaian, kemahiran dan pendidikan yang membuat anda lebih baik daripada semua orang lain dalam kerjaya anda.

Untuk maklumat lanjut mengenai penyelidikan kerjaya, mengkaji Penyelidikan Senarai Semak kerjaya kami.

8. Set Kerjaya dan menerusi Matlamat

Membangunkan pelan tindakan untuk kerja anda dan kejayaan kerjaya. Bolehkah anda berjaya dalam kerjaya anda tanpa menetapkan matlamat? Sudah tentu. Bolehkah anda menjadi lebih berjaya melalui penetapan matlamat? Kebanyakan penyelidikan berkata ya.

Komponen utama perancangan kerjaya adalah menetapkan matlamat kerjaya dan kerja jangka pendek (dalam tahun yang akan datang) dan jangka panjang (melebihi setahun). Sebaik sahaja anda memulakan proses ini, satu lagi komponen perancangan kerjaya menjadi menyemak dan menyesuaikan matlamat sebagai kerjaya anda merancang kemajuan atau perubahan - dan membangunkan matlamat baru sekali anda mencapai matlamat anda yang terdahulu.

9. Explore Pendidikan New Opportunities / Latihan

Ia agak klise, tetapi maklumat benar-benar tidak membawa kepada kuasa dan kejayaan. Jangan persiakan peluang untuk belajar dan berkembang lebih sebagai orang dan sebagai pekerja; sebahagian daripada perancangan kerjaya adalah melampaui penerimaan pasif peluang latihan untuk mencari tempat yang baru yang akan membantu meningkatkan atau melanjutkan kerjaya anda.

Ambil masa untuk memikirkan apa jenis pengalaman pendidikan akan membantu anda mencapai matlamat kerjaya anda. Lihatlah dalam syarikat anda, persatuan profesional, universiti tempatan dan kolej komuniti, serta program pembelajaran jarak jauh dalam talian, untuk mencari potensi peluang-peluang kerjaya yang meningkatkan - dan kemudian mencari jalan mencapainya.

10. Penyelidikan lanjut / Kemajuan Kerjaya Peluang Pekerjaan

Salah satu hasil benar-benar menyeronokkan perancangan kerjaya adalah menggambarkan diri anda pada masa hadapan. Anda akan berada dalam setahun? Dalam tempoh lima tahun? Komponen utama untuk membangunkan pelbagai senario masa depan yang menyelidik laluan kerjaya.

Sudah tentu, jika anda berada dalam apa yang anda mempertimbangkan pekerjaan buntu, aktiviti ini menjadi lebih penting kepada anda, tetapi semua pencari kerja perlu mengambil masa untuk menyelidik pelbagai laluan kerjaya - dan kemudian membangunkan senario untuk melihat satu atau lebih penglihatan-penglihatan ini menjadi kenyataan. Lihat dalam jarak majikan semasa anda dan bidang kerjaya semasa, tetapi sekali lagi, kerana dengan semua aspek perancangan kerjaya, jangan takut untuk melihat di luar ke kerjaya lain mungkin.

Pemikiran Akhir Perancangan Kerjaya

Jangan tunggu terlalu lama antara sesi perancangan kerjaya. perancangan kerjaya boleh mempunyai beberapa manfaat, dari penetapan matlamat untuk perubahan kerjaya, untuk kehidupan yang lebih berjaya. Sebaik sahaja anda mula kerap mengkaji dan merancang kerjaya anda menggunakan tips yang diberikan dalam artikel ini, anda akan mendapati diri anda lebih bersedia untuk apa-apa yang akan berlaku dalam kerjaya anda - dan dalam hidup anda.

Semoga Tip ini dapat membantu anda....

No comments:

Post a Comment